top of page
  • תמונת הסופר/תשיטת עוצמה

10 טעויות נפוצות שאם תמנעי מהן, תחזרי הביתה בשלום...


מדריך קצר וקולע בנושא הגנה עצמית לנערות ונשים צעירות.


חדשות לבקרים אנו שומעים על מקרי תקיפה שונים ומשונים.

בעולם שלנו יש הרבה טוב! אך הוא גם מלא באנשים מתוסכלים שחושבים שגניבה, אונס, ותקיפה הם דרך לגיטימית לקבל את מבוקשם. את לא תמימה ואת זה את כבר יודעת מזמן...


מהי תגובתך לידיעה הזו? אולי היא גורמת לך לפחד וחרדה שמונעים ממך לעשות דברים שנפשך חשקה בהם. אולי את מרגישה ייאוש וחוסר אונים מעולם כה אכזר. אולי את חשה כעס ותסכול כלפי כל אותם תוקפים. או שמה את מעדיפה לחיות בהכחשה ושאננות של "לי זה לא יקרה". מה שלא תהיה תגובתך הרגשית לעובדה הזו, בסופו של דבר זה גורע מאיכות החיים שלך. את חיה בחוסר ביטחון אישי שפוגע הן בבריאותך והן בתחושת האושר שלך.


החדשות הטובות הן שיש דרכים קלות להגביר את הביטחון האישי שלך פועל! כי בהרבה מקרים את יכולה לצאת מזה בשלום, ללא פגע, לא בגוף ולא בנפש! אך כדי שזה יתאפשר לך, את צריכה ללמוד מספר דברים חשובים שעד עכשיו אף אחד עוד לא לימד אותך כנראה... את צריכה לשנן מספר עקרונות ולתרגל אותם. ככל שתדעי יותר, ככל שתתכונני יותר, כך הסיכוי שלך גדל. כך את תהיי מוכנה להגיב כמו נמרה ברגע שמישהו ינסה לפגוע בך או ביקרים לך. כך תחיי בביטחון אישי!


האמת שבסך הכל אנחנו כאן רק כדי להזכיר לך את אינסטינקט ההישרדות שטבוע בך מיום לידתך! אף אחד לא צריך ללמד את הנמרה איך להתגונן. ברגע האמת, היא יודעת לשלוף ציפורניים, ולאסוף את כל הכוחות שלה כדי להילחם על חייה ועל חיי הצאצאים שלה. רק שדורות של ציוויליזציה קצת השכיחו ממך את כל זה. אנחנו נזכיר לך עכשיו מה לא לעשות במקרים הללו, וכמובן גם מה כן לעשות, כדי שבאמת תצאי נמרה! בואי נצא לדרך...


יש לך את זה!!!

את יכולה כמו גדולה!!!


10 טעויות נפוצות שאם תמנעי מהן תחזרי הביתה בשלום



1. את מכניסה ראש בריא למיטה חולה

זכרי, הקרב שבו את ניצחת הוא הקרב ממנו נמנעת. הרבה יותר קל להימנע מהתקפה, מאשר לצאת ממנה כשאת בריאה בגופך ובנפשך.


לכן: הימנעי ממקומות מסוכנים! את לא הולכת לטייל לבד בלילה באזור התחנה המרכזית הישנה! גם לא בפארק חשוך! פשוט לא! את זה את כבר יודעת. את יוצאת מאוחר בלילה? בקשי שמישהו ילווה אותך חזרה הביתה. לא, את לא פחדנית, את חכמה!!! ואם נתקעת ואין מי שילווה אותך, שקלי להישאר במקום עד אור הבוקר (במיוחד אם הדרך הביתה בעייתית).


שימי לב למקומות מעבר: מעליות, חדרי מדרגות, מסדרונות, סמטאות, חניונים וכו. אלו מקומות מועדים לפורענות מכיוון שאלו מקומות צפופים, שבהן אין הרבה אנשים ששוהים–כי כשמם כן הם: מקומות בהם עוברים ולא נשארים. קל לתקוף במעלית, כי אין לאן לברוח... אז היי ערנית!


אם את נאלצת להיכנס למקום מועד פורענות או לחזור לבד מאוחר בלילה, נקטי בכל אמצעי הזהירות כפי שעוד נכתוב בהרחבה בהמשך!גם אם זה מקום שמוכר לך היטב, שכבר עברת בו אין-ספור פעמים, ושתמיד יצאת ממנו בשלום, עדיין הפעם זה עלול להסתיים אחרת...


כמו כן, לימדי לסמוך על האינטואיציה שלך! אם את לא אחת שממש פוחדת מכל דבר, ופתאום מישהו או משהו מרגיש לך לא נעים בבטן, הקשיבי לזה! דעי לך, שיש במוח שלנו חלק שהוא מחובר לאינסטינקטים החייתים שלנו. מחקרים מראים שאצל נערות ונשים אותו חלק מפתוח במיוחד! אותו חלק מריח סכנות עוד הרבה לפני שהמוח החכם שלנו קולט אותם ביתר החושים. אז אם את מתקרבת למקום, וחשה פתאום רעד קטן של פחד, או משהו שאומר לך "אל תיכנסי לכאן", או כל סימן אחר, תקשיבי לזה!!! אם יש לך ספק, אין ספק, התרחקי! אם מישהו מתקרב אליך ושואל אותך איך להגיע לאיזשהו מקום, ואת חשה אי נוחות כלשהי, התרחקי!!! במקרה הרע, הכנסת את עצמך סתם לסרט, לא נורא! במקרה הטוב, הצלת לעצמך את החיים! זה שווה כל דבר!


זהו קו ההגנה הראשון שלך!



2. את לא שמה לב למה שקורה מסביבך

נכון, הפלאפון שלך, והווטסאפ שלך הרבה יותר מעניינים ממה שקורה מסביבך. אבל כשאת לא שמה לב למה שקורה מסביבך, את הופכת לטרף קל! וזה בדיוק מה שתוקפים פוטנציאלים מחפשים: מישהו שיהיה קל לבצע את זממם. הם לא מחפשים צרות, הם מחפשים להשיג את מבוקשם ללא בעיות. אם את לא שמה לב למה שקורה מסביבך, אפשר להתקרב אלייך בלי שתשימי לב. אפשר להפתיע אותך! אז לא רק ש"לא מסמסים בזמן נהיגה", גם "לא מסמסים בזמן שאת הולכת ברחוב" (במיוחד לא לבד בלילה). פתחי לך הרגל של להסתכל מסביבך כל הזמן. שימי לב לאנשים מסביבך. האם מישהו או משהו נראה לך חשוד? השתמשי בכל החושים שלך. במיוחד בלילות: הקשיבי לשקט שמסביב, אולי פתאום תשמעי צעדים מאחורייך של מישהו שעוקב אחרייך.


אנחנו יודעים, שכשאת מתהלכת לבד ברחוב, לפעמים עוזר לך להרגיש פחות לבד כשאת מדברת עם מישהו בטלפון. ואכן טוב שיש אדם שיודע היכן את מתהלכת, ויוכל לשמוע אם את צועקת לעזרה. רק שימי לב שהשיחה לא תסיח את דעתך ממה שקורה סביבך.


גם ספרים, עיתונים ושאר דברים בהם את שוקעת בקריאה, מסיחים את דעתך ממה שקורה מסביבך. אז לפני שאת שוקעת בתוכם, ודאי שהסביבה בטוחה!


גם מחשבות ותהיות הם הסחת דעת רצינית מאוד. אם כרגע משהו מסעיר את מחשבותיך, ואת מתהלכת במקום מועד לפורענות, נסי לשים את זה בצד ולהתמקד במה שקורה מסביבך!


נסי להיכנס לראשו של תוקף פוטנציאלי: היכן היית מסתתרת? איך היית תוקפת את הקורבן שלך? מה היית אומרת ואיך היית מתנהגת? אם תצליחי להיכנס לראשו כך, תוכלי להיות יותר מודעת למקומות שבהם את צריכה לשים לב, ולהתנהגויות שכדאי לשים אליהן לב.



3. את לא מסתכלת לעצמך מספיק במראה

כן, כן, אנחנו יודעים, את בטח מבלה זמן איכות עם המראה שלך. אבל מה שאת מחפשת בזמן הזה, זה לרוב איך להיראות במיטבך.


כדאי לך להשקיע זמן בלחפש בעזרת המראה איך לשדר שאת בטוחה בעצמך, שלא כדאי להתעסק איתך, ואולי אף שאת מאיימת. בדקי הבעות פנים שונות שלך, איך הן משפיעות על מה את משדרת. את יכולה אף לעשות פרצופים מאיימים. בדקי את מנח הגוף שלך. נסי לראות איך את נראית כשאת מטה את גופך קצת אחורה, לעומת מה קורה כשאת מטה את הגוף קדימה. מה קורה כשידייך שמוטות לצידי הגוף, לעומת מה קורה כשידייך נמצאות בגובה החזה. עמדי עם שתי רגלייך צמודות והביטי לעצמך במראה. כעת עשי צעד קדימה עם רגל אחת, והישארי במנח הזה. מה ההבדל בין שתי תנוחות הרגליים, מה כל אחת משדרת?


שפת הגוף זו תורה שלמה, אך כשאת נעמדת מול המראה, הדברים נראים מידית לעין.


למה כל זה חשוב? כדי שכשתתהלכי במקום חשוך או מועד לפורענות, תוכלי להיזכר בתרגילי המראה שעשית, ולאמץ לעצמך את שפת הגוף שתשדר "אל תתעסקו איתי". כי כפי שכבר ציינו, תוקפים פוטנציאלים מחפשים טרף קל! ברגע שאת משדרת משהו פחות "קל", ברגע שאת משדרת "אני בטוחה בעצמי כי אני נמרה!", אז יש סיכוי שיתרחקו ממך.


בנוסף, גוף ונפש אחד הם. ברגע שאת מכניסה את גופך למצב של "היכון", את משדרת לעצמך גם פנימה שיש לך עוצמה, ושאת לא מוכנה שיתעסקו איתך. כשאת מרגישה יותר בטוחה בעצמך, זה ניכר החוצה ומיד מרתיע. זה הולך בשני הכיוונים: עמדה בטוחה בנפש משדרת מנחי גוף בטוחים. וכן: מנחי גוף בטוחים משדרים ביטחון עצמי בנפש.



4. את לא יודעת לשמור על טווח

כשאת קולטת שמישהו חשוד, ומתחיל להתקרב אלייך, עשי ככל שביכולתך לשמור על טווח ביניכם.


ככל שהטווח ביניכם יותר גדול, כך מצבך יותר טוב. אל תתני לאנשים זרים ומוזרים להתקרב אלייך. מישהו שואל אותך משהו (איך להגיע לאיזשהו מקום למשל), ואת ממש רוצה לעזור לו: סבבה, תעני לו, אך תשמרי על מרחק. את לא חייבת להתקרב אליו או לתת לו להתקרב אליך. את יכולה בהחלט לענות לו: "אני אשמח לעזור לך אבל אל תתקרב אליי יותר מזה!" (תשנני את המשפט הזה!). מי שכוונותיו טהורות, ואכן זקוק לעזרה, יכבד את בקשתך! אם לועגים לך, מנסים לשכנע אותך ש"הכל בסדר מותק", וכאלה פניני חכמה, תתרחקי! שיסתדרו לבד!


אם בכל זאת מתקרבים אלייך, נסי שוב לפתוח טווח ביטחון. מומלץ גם שמשהו יחצוץ בינך לבין מי שאת חווה כאיום: פח אשפה גדול, רכב, ספסל. כל דבר כזה ימנע מהתוקף הפוטנציאלי לסגור טווח בהרף עין, ולהפתיע אותך. נסי לזהות רגע של הסחת דעת של התוקף, כדי להתרחק ממנו כמה שיותר! ואם את יכולה לברוח משם, בכלל טוב!



5. לעולם לא דמיינת לעצמך מה תעשי במקרה שיתקפו אותך

כן, לא נעים לחשוב על זה. כן, ממש לא נעים לדמיין את זה. כן, הרבה יותר קל להיות בת-יענה ולטמון את הראש בחול. ברור! אבל זה יוצר מצב שבו אם חס וחלילה תותקפי, את תישארי חסרת אונים, לא יהיה לך מושג מה לעשות.


כדאי לך ממש לחשוב על תרחישים שונים של התקפה, ולדמיין לעצמך איך את יוצאת מזה בריאה ושלמה, גם פיזית וגם נפשית. את חייבת להיות מוכנה! את חייבת לבנות לעצמך תכניות פעולה!


יש כמה אפליקציות חביבות לטלפון שיכולות לעזור לך במקרה חרום. את יכולה גם לקנות לעצמך גז פלפל, שיהיה קבוע בתיק שלך. אלו דברים שממש יכולים לעזור לך! נכון, אבל את לא יכולה לסמוך רק על האפליקציות ולא על הגז. ולכן בנוסף לזה, את חייבת לבנות לעצמך תרחישים נוספים שיעזרו לך. דמייני לעצמך מה תעשי. זכרי: המוח שלנו לא באמת יכול להבחין בין מציאות לדמיון. ולכן כשאת מתאמנת "בדמיון", את ממש יוצרת נתיבים חדשים במוח שלך, נתיבי פעולה שיעזרו לך להגיב נכון בזמן תקיפה.



6. לא למדת לשלוט בנשימה שלך

"הנשימה נעתקת", זה לא סתם ביטוי, זה מה שקורה בפועל להרבה אנשים שמותקפים. וכשהנשימה לרגע נעתקת, כל הגוף נכנס לfreeze, לקיפאון. את חייבת לתרגל את הנשימה שלך, ללמוד לשלוט בה.


לכי לראות סרט אימה, ממש ממש מפחיד! היכנסי לפחד, תראי איך הנשימה שלך באופן טבעי אכן נעצרת. ומיד מיד תחזרי לנשום. אם תדעי לשלוט בנשימה שלך גם ברגע של פחד, ואם תדעי לעשות זאת מהר, את משפרת מאוד מאוד את יכולת התגובה שלך למצב של תקיפה.


בנוסף, כדאי שתלמדי לשלוט בעצמך כשהאדרנלין עולה. כי במצבים של איום על חייך, הגוף שלך מייצר רמות גבוהות של אדרנלין, מעלה את הדופק, ומגביר את קצב הנשימה. כל התופעות הללו הן טבעיות, ונועדו להכניס את גופך למצב חירום. במצב כזה, פתאום יהיה לך יותר כוח, ופחות תרגישי כאב. בקיצור, הגוף שלך יהיה יותר מוכן לקרב על חייך! הרבה אנשים מספרים שבמצבים כאלה הצליחו לעשות דברים שבמצב רגיל לא היו בכלל יכולים לעשות. זה דבר נפלא, רק שאם תיבהלי מזה, או תיכנסי לפאניקה, את מפספסת את כל העניין... אז כדאי שתדעי את זה! וכדאי מידי פעם לתרגל מצבים של אדרנלין גבוהה: תרוצי כמה ספרינטים מהירים, תעלי מספר קומות בריצה, נסי תוך כדי זה לשלוט בנשימה שלך.



7. את לא מוכנה לוותר על מה שלא חיוני לך

אם מטרת התוקף ברורה והיא רק לגנוב את התיק שלך. שחררי עכשיו ומיד!


שום דבר שיש בתיק שלך לא שווה לסכן את חייך עבורו! גם לא סכום גדול של כסף! מלכתחילה כדאי שלא יהיה לך בתיק משהו שממש חשוב לך. זה כמובן כולל כל דבר בעל ערך. אבל זה כולל במיוחד את מכתב האהבה של החבר שלך! שמרי בבית כל מה שחשוב לך! כך יהיה לך הרבה יותר קל לוותר על התיק שלך ולקבל את חייך במתנה.

כך גם כל תכשיט, פלאפון או דבר אחר שברשותך שהוא בעל ערך עבור גנב.


ובכלל, תמיד תזכרי שלפני הכל יש לך מטרה אחת: לחזור הביתה בשלום. שום דבר מעבר לזה הוא לא באמת חשוב!



8. אם תוקפים אותך את משתתקת

אנחנו אנשים מתורבתים, למדנו שלא יפה לצעוק. למדנו לשלוט בעצמינו כשאנחנו מרגישים כעס. לכן, בזמן תקיפה, הרבה אנשים (ונשים במיוחד) נכנסים למצב של freeze. פשוט לא מסוגלים לעשות כלום. ורק כשהתוקף מסיים את מזימתו, פתאום חוזרים לעשתונות.


אז אל תפחדי לצעוק! מחקרים מראים שב50% ממקרי התקיפה התוקף בורח בזכות צעקה אחת חזקה! כן, 50%! מה לצעוק? זה לא כל כך משנה. יש תיאוריות שאומרות לצעוק "אש". כי אש עשויה להתפשט, וכל אחד יבוא לראות מה קורה, כי הוא דואג לעצמו. בעוד כל קריאה אחרת של "הצילו", עשויה להיתקל באדישות של הסובבים. אבל בתכל'ס זה לא משנה, כי מטרת הצעקה הזו היא לא להביא עזרה (שזה תמיד מבורך כמובן), אלא המטרה היא כפולה ואחרת. ראשית, להבריח את התקוף! כן, ברגע שאת צועקת, את הופכת לטרף לא קל, טרף שמתנגד. רוב התוקפים רוצים תקיפה קלה, קורבן קל. ברגע שצעקת, שינית את המאזן לטובתך. הוא לא רוצה להסתבך! ולכן, צעקה אחת מבריחה 50% מהתוקפים.


בנוסף, צעקה אחת גם מאירה אותך מהקיפאון שלך! ויגרום לך להמשיך בעוד פעולות (כמו מכות עליהן נדבר בהמשך) שיצילו את חייך! אז תצעקי בכל הכוח "אההההההההההההה" או "לאאאאאאאא" או כל דבר אחר.

העיקר לצעוק!


9. אם תוקפים אותך, את לא נלחמת בחזרה

תוקפים אותך פיזית? מנסים להכאיב לך בדרך כלשהי? יש לך את הזכות המלאה, ואף החובה המוסרית, להגן על עצמך בכל דרך אפשרית. דעי לך שמחקרים מראים שבעזרת צעקה אחת ומכה אחת, מבריחים 85% מהתוקפים! שווה ללמוד את זה!!!


לפעמים אולי יראה לך כאילו התוקף מנטרל את כל חלקי גופך ושאין לך דרך להילחם בחזרה. דעי לך שלרוב זאת אשליה (אלא אם כן קושרים אותך לכיסא, אבל את לא חיה בסרט וזה נדיר ביותר!). תפסו לך את הידיים? יש לך עדיין את הרגליים, איתן ניתן לבעוט בכל מיני מקומות רגישים. מצמידים אותך לקיר או לרצפה? האגן שלך לרוב לא מנוטרל, ואת יכולה לרקוד איתו אחלה ריקוד בטן ולנגוח איתו בתוקף שלך.


כדאי לך ללמוד מהם האזורים הרגישים שבהם כדאי לתקוף. כן, כן, את כבר יודעת, מכה לא חזקה במיוחד בביצים, תגרום לכל גבר, גם החסון מביניהם, להתקפל לשניים. אל תהססי! מדובר כאן בחיים שלך! גם העיניים הם אחלה מטרה. מכה מצלצלת באוזניים יכולה לשבש שיווי משקל.

אל תהיי נחמדה! תקפו אותך, תני לנמרה שבך לשלוף ציפורניים ולתקוף בחזרה!



10. את לא מתעניינת בהגנה עצמית

ידע הוא כוח! במיוחד בנושא של הגנה עצמית, ידע יכול להציל את חייך ממש! טוב, זה שעכשיו את קוראת את המדריך הזה, כבר אומר שעשית משהו בכיוון. אבל אם אחרי שקראת את המדריך הזה, לא תעשי שום דבר נוסף בעשר השנים הקרובות, זו תהיה טעות גדולה!!!


למדי כל הזמן על הגנה עצמית. קבעי לך זמן קבוע בשבוע שאת מקדישה לזה. מדובר בחיים שלך!!! הדבר הכי חשוב עבורך!!! שימי את זה בראש סדר העדיפויות שלך!


יש המון מידע באינטרנט. אחד הדברים שממש כדאי לך, זה לראות סרטונים של תקיפות שצולמו במצלמות אבטחה. את חייבת לדעת מה קורה שם! זה יעזור לך מאוד למנוע התקפות נגדך, וזה יעזור לך לחשוב על דרכי פעולה עבורך. חפשי ביוטיוב סרטונים של "CCTV" (ראשי תיבות למצלמות אבטחה) עם המילה "assault" (התקפה באנגלית), ותוכלי לראות במו עיניך מה קורה שם.


בנוסף, את חייבת לעצמך ללמוד הגנה עצמית בפועל! כי לא לומדים לשחות מחוץ למים!



קורס הגנה עצמית לנשים

"שיטת עוצמה" פותחה על ידי סנסאי נימרוד זאב אסטל, מתוך ניסיונו העשיר והמגוון, הן בשטח (בצבא ועוד) והן באומנויות הלחימה הרבות בהם העמיק.

השיטה משלבת: פיתוח כושר פונקציונאלי ללחימה, הגנה עצמית ביד ריקה ועם כלי נשק קרים. השיטה שמה דגש על טכניקות פשוטות, שקל ללמוד ולהטמיע, וכך הן לא נשכחות! בנוסף, יש באימונים דגש על הנאה וכיף, ולא פחות חשוב: העצמה אישית.



סנסאי נימרוד זאב אסטל, יוצר ומפתח שיטת עוצמה.

לוחם בדרגת רב אומן (דאן 5) בקראטה באסכולת GOJU RYU.

בעל תואר ההוראה היפני הבכיר "רנשי" (Master Teacher).

מדריך מוסמך להוראת אומנויות לחימה ע"פ חוק הספורט.

בעל ניסיון בשיטות לוחמה פיליפיניות המתמחות בכלי נשק קרים.

בעל רקע נרחב בקרב מגע, לוט"ר וקרבות פנים אל פנים.

מעל 20 שנות שירות מבצעי (סדיר ומילואים) כמפקד ביחידת חוד של צה"ל המתמחה בלחימה בטרור ובלוחמה זעירה.

153 צפיות0 תגובות
bottom of page